Der Flughafen Berlin Tegel verkörpert in besonderer Weise die Urform des Un-Ortes Flughafen; eine Zone, durchdrungen von Konsum, gleichzeitig aber besetzt von den mythischen Versprechen vergangener Tage: Exklusivität, Glamour, romantische Zufallsbekanntschaften und dramatische Abschiedsszenen, unmittelbar erlebter, technischer Fortschritt und die Potenzialität der Katastrophe. Die bevorstehende Schließung des Flughafens Berlin Tegel jedoch markiert eine Wende in der Art, wie wir Flugreisen wahrnehmen. Vor dem Hintergrund einer globalisierten Welt erscheint die Stilisierung des Fliegens zum Abenteuer nicht nur unzeitgemäß, sondern hochgradig lächerlich. Anders als die modernistische Architektur des Flughafens Berlin Tegel befördert das funktionale Design zeitgenössischer Flughäfen denn auch nicht mehr die Illusion eines exklusiven Erlebnisses.
Tegel wird bald Geschichte sein, im buchstäblichen wie auch im übertragenen Sinne. Wie aber mit einem solchen „Relikt“ umgehen? Über einen Zeitraum von 18 Monaten hat eine ausgewählte Gruppe von internationalen Künstler_innen und Autor_innen sich dieser Fragestellung in spekulativ-künstlerischer Weise gewidmet und dabei die derzeitige Situation des Flughafens, seine Geschichte ebenso wie Möglichkeiten der zukünftigen Nutzung reflektiert.
Das Projekt wurde gefördert von Sheffield Hallam University / Art and Design Research Centre, Royal College Of Art – Post Graduate and Design / Berlin TXL / The Urban Tech Rebublic.
Book launch and film screening:
Tegel: Speculations and Propositions
05.04.2014, 7 PM
What started out as a program of short artists’ videos screened at Babylon cinema on June 2nd 2012 (when Tegel originally was supposed to close) turned into a stimulating publication as well as a DVD both edited and curated by Jaspar Joseph-Lester, Susanne Prinz and Julie Westerman, examining new perspectives and approaches to urban renewal, regeneration, social organisation and the question of how art can take a part in it.
Tegel airport is the very embodiment of exchange, a curious place of transition and in being so, a non-place in which one might feel trapped as one can do nothing except wait, shop and eat – and at the same time get a glimpse of the great romantic myths air travelling once was related with: glamour, romantic encounters as well as dramatic farewells, technological progress as well as fictional disasters etc. The imminent closure of Tegel airport, however, marks a change in the way air travel is experienced. Flight in a globalized world as it seems is no longer an exclusive adventure and quite contrary to Tegel’s modernist design today’s airports no longer encourage an illusion of that kind. So Tegel’s time is over, literally as much as figuratively. So what to do about it? Over a period of eighteen months a selected group of international artists and writers focused their attention on Tegel airport, observing its current use, reflecting on its history and speculating on how the building could be used in future.
The project has been supported by Sheffield Hallam University / Verein zur Förderung von Kunst und Kultur am Rosa-Luxemburg-Platz /
Royal College Of Art and Berlin TXL.