Marit Neeb, Resonance Structures — A Voyage on the South Sea

12.12.—21.12.2014

Opening: Friday, December 12, 6pm

36 Phrase Rhythms for a Bow

1 2014, 12.12, 6 pm Risse Spalten Zeit

2 2014, 12.12, 12 pm Kabel Male

3 2014, 13.12, 6 am Ruhe

4 2014, 13.12, 12 am Luft Echos Lungen

5 2014, 13.12, 6 pm Schlinge Sinn

6 2014, 13.12, 12 pm Öl

7 2014, 14.12, 6 am Glocke Linie Ruf

8 2014, 14.12, 12 am Erde Tuch

9 2014, 14.12, 6 pm Kadaver

10 2014, 14.12, 12 pm Kreis Erwartung Mutter

11 2014, 15.12, 6 am Strom Ort

12 2014, 15.12, 12 am Schiesser

13 2014, 15.12, 6 pm Brust Blei Griff

14 2014, 15.12, 12 pm Anblick Mann

15 2014, 16.12, 6 am Wunsch

16 2014, 16.12, 12 am Worte Vorlauf Zuruf

17 2014, 16.12, 6 pm Biest Rundungen

18 2014, 16.12, 12 pm Anweisung

19 2014, 17.12, 6 am Tiefe Flosse Weg

20 2014, 17.12, 12 am Hauch Schatten

21 2014, 17.12, 6 pm Hieb

22 2014, 17.12, 12 pm Wechsel Regel Lust

23 2014, 18.12, 6 am Strafe Glas

24 2014, 18.12, 12 am Angst

25 2014, 18.12, 6 pm Brecher Stimmen Ecken

26 2014, 18.12, 12 pm Fang Schollen

27 2014, 19.12, 6 am Eisen

28 2014, 19.12, 12 am Sonnen Leim Jäger

29 2014, 19.12, 6 pm Ausbeute Sicht

30 2014, 19.12, 12 pm Gischt

31 2014, 20.12, 6 am Wasser Wachen Frau

32 2014, 20.12, 12 am Geschlecht Schnaps

33 2014, 20.12, 6 pm Fuss

34 2014, 20.12, 12 pm Leine Leib Knebel

35 2014, 21.12, 6 am Masse Wirbel

36 2014, 21.12, 12 am Flucht

On 4 April 1966 the multitalented Brian O’Doherty invited Marcel Duchamp to dinner, explicitly to make a portrait of his friend. For this he hooked Duchamp up to an electrocardiogram and took three readings of his heartbeat. The resultant artwork in 16 parts is a fascinating attempt to reconfigure a traditional visual genre in a much more abstract way. Undoubtedly one can say that this composite Portrait, whose elements include the cardiogram read-outs, preparatory drawings and a number of oscilloscopes, drew together many of the key questions of that era: among them kinetics, systems, presence, and identity.

Marit Neeb’s work‚ ‚Resonances Structures / A Voyage on the South Sea’, developed in the last 12 month and now shown for the first time in L40, shares at heart a bundle of beliefs voiced by O’Doherty half a century ago and gives them a contemporary face. In particular questions of systematics and the performativity of language are addressed in a new and inventive way.

36 printing plates of images from a rather ambiguous book about German whale hunters published in 1939 and a minimalistic metal arch form a striking liaison facilitated by the artist through a complex translation of words into movement. For each shown image she extracted up to three words from the text she considered the essence of what these images represent. Rendered possibly by specifically developed computer programs she was able to translate these nouns, more precisely their intonation, into impulses for the steering mechanism of the arch. 36 rhythm figures visualise these characteristic rhythm phrases in an original notation. Every 6 hours – starting on December 12 at 6pm – the rhythm of the bow will change until on December 21 at noon the last sequence will start. According to 12 of the 36 movement changes a new notation will be put in place

Marit Neeb, deren Installation „Resonance Structures / A Voyage on The South Sea“ nun nach 12 Monaten Vorbereitung im L40 zum ersten Mal gezeigt wird, teilt im Grund eine Reihe der Überzeugungen, die O’Doherty vor über einem halben Jahrhundert geäußert hat, und gibt ihnen eine moderne Gestalt. Insbesondere Fragen der Systematik und der Performativität von Sprache werden in einem neuen und erfinderischen Art und Weise angegangen.

36 Druckplatten von Bildern aus einem 1939 veröffentlichten und politisch entsprechend ambivalenten Buch über den deutschen Walfang und ein minimalistischer Metallbogen gehen in der Ausstellung eine außergewöhnliche Verbindung ein, die mittels komplexer Übertragungen von Text in Bewegung durch die Künstlerin plausibel gemacht wird. Dafür hat sie aus dem oben genannten Buch für jedes gezeigte Bild bis zu drei Wörter extrahiert, die sie als die Essenz dessen versteht, was diese darstellen. Mittels eigens entwickelter Computerprogramme übertrug sie die Substantive, genauer ihre Intonation, in Impulse für die Steuerung des Bogens. 36 Rhythmusfiguren visualisieren die einzelnen, charakteristischen Rhythmus-Sätze in einer eigenen Notation. Alle 6 Stunden – beginnend am 12. Dezember um 18:00 Uhr – ändert sich der Rhythmus des Bogens, bis am 21. Dezember mittags die letzte Sequenz startet. Bei 12 der 36 Bewegungswechsel wird eine neue Notationsschrift aufgehängt..